Rabu, 12 Ogos 2009

PERSIDANGAN DEWAN PENGGAL KE-2

Dewan Undangan Negeri - Mesyuarat Kedua Penggal Kedua DUN Kedua Belas telah dijalankan pada 10bh dan 12hb. Ogos, 2009. Sepanjang 6 tahun menjadi Ahli Dewan, inilah persidangan DUN yang terpendek sekali.
.
Hanya terdapat Satu Rang Undang-Undang Enakmen Perbadanan Bukit Bendera dan Usul mengesa Kerajaan Persekutuan meminda Seksyen 10 dan 15 Akta Kerajaan Tempatan, supaya Pilihanraya Kerajaan Tempatan dapat diadakan.
.
Saya turut berbahas berkaitan dengan Rang Undang-Undang berkenaan, disamping 9 orang Wakil Rakyat UMNO yang menentang rang undang-undang ini. Ada banyak perkara yang disentuh oleh pihak pembangkang dalam DUN. Saya ingin berkongsi dengan para pembaca akan text ucapan saya itu. Barang pasti, pembaca semua boleh mengikuti perjalanan persidangan dalam sesawang kerajaan negeri.
.
UCAPAN PERBAHASAN RANG UNDANG-UNDANG ENAKMEN PERBADANAN BUKIT BENDERA 2009
.
Oleh : YB Sr. Muhamad Farid Saad : ADUN Pulau Betong
.
Pada tahun 1990, Mantan Ketua Menteri, Tun Dr. Lim Chong Yew telah memeterai perjanjian persefahaman dengan Berjaya Group untuk membangunkan Bukit Bendera.
.
Rakyat protes, Rakyat marah dan pihak NGO mempersoalkan kerajaan negeri. Sementara itu, Parti politik (DAP) dalam kempen pilihanraya dengan slogan Tanjung 2 berkempen habisan-habisan, menjadikan isu ini sebahagian daripada kempen mereka. Akhir Mantan ketua MEnteri kalah dalam pilihnraya, dan Koh Tsu Koon dilantik menjadi ketua menteri yang baru. Beliau telah membatalkan perjanjian persefahaman itu. Maka terselamatlah Bukit Bendera dan kekal sehingga hari ini.
.
Untuk memastikan yang Bukit Bendera yang bersejarah ini dijaga dan tidak diganggu-gugat oleh aktiviti yang tidak baik, maka kerjaaan telah mengadakan Local Plan untuk Bukit Bendera. Disamping itu, dikekalkan juga status Hutan Simpanan, Kawasan Tadahan dan Reserve Bukit. Semua ini telah berjaya menjaya Bukit Bendera daripada diterokai oleh pemaju-pemaju yang gelojoh.
.
Kini, sebuah parti yang dulunya menentag keras pembangunan di Bukit Bendera, pula, yang mahu membangunkan kawasan Bukit Bendera. Dewan yang Mulia hari ini, mahu diminta untuk meluluskan undang-undang yang membenarkan Bukit Bendera dimajukan mengikut nafsu kerajaan Lim Guan Eng.
.
Dewan yang Mulia ini harus menentang Rang Undang-undang ini atas sebab-sebab berikut :
.
1. Kerajaan Lim Guan Eng boleh dengan sesuka hati, pada bila-bila masa menentukan kawasan-kawasan yang hendak dimasukkan dalam kawasan pentadbiran Perbadanan Bukit Bendera ; dengan cara pemberitahuan dalam Warta sahaja. (Fasal 6 para 1, mukasurat 36)
.
Ini satu fasal yang TIDAK ADIL, TIDAK WARAS, TIDAK BERPERIKEMANUSIAN, TIDAK BERWAWSAN, TIDAK BERHEMAH, TIDAK BERPERANCGAN, kecualilah ada udang disebalik batu. Mana boleh Dewan yang Mulia ini, yang mewakili rakyat seluruh Pulau Pinang ini, membenarkan rang undang-undang bagi kawasan yang tidak bersempadan ini.
.
2. Dewan yang Mulai ini, tidak boleh meluluskan Rang Undang-undang ini, sebelum menentukan kesan kewangan kepada Kerajaan Negeri ini. Kita tidak mahu, wang simpanan kerajaan negeri yang bernilai lebih kurang 450 Juta ringgit yang dikumpulkan sejak tahun 1990 lagi oleh kerajaan Barisan Nasional, digunakan mengikut kehendak hati sahaja.
.
Saya mengesa kepada Dewan yang Mulia ini, untuk mengarahkan Ketua Menteri untuk membentangkan terlebih dahulu kaedah perancangan perbelanjaan kewangan pada sessi Dewan yang akan datang terlebih dahulu sebelum membantangkan semula rang undang-undang ini.
Perancangan kewangan harus berhati-hati dengan mengambil kira jumlah pendapatan sekarang. Contohnya adakah dengan pendapatan sebanyak RM 2.00 Juta daripada hasil Keretapi Bukit Bendera itu mencukupi untuk membiayai Perbandanan ini. Sekarang ini pun, jumlah pendapatan yang ada hanya memadai sahaja. Apakah tambang keretapi Bukit Bendera akan dinaikkan bagi membiayai Perbadanan ini?
.
3. Kerajaan Negeri harus mendapatkan dulu pandangan dan pendapat serta cadangan daripada rakyat Pulau Pinang terlebih dahulu, lebih-lebih lagi bagi mereka yang tinggal diatas dan di lereng serta dipersekitaran kaki bukit Bukit Bendera.
.
4. Kerajaan Negeri harus mendapatkan terlebih dahulu pandangan daripada Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO). Semua badan-badan NGO yang mempunyai kepentingan dalam memperhatikan dan mempertahankan ekologi, konservasi, warisan, persekitaran dan sebagainya harus dijemput untuk member pandangan.
.
5. Kita hanya ada 1 bukit bendera sahaja. Bukit yang cukup bersejarah dan terkenal diseluruh dunia. Terdapat rumah-rumah yang sangat banyak dilereng dan kaki-kaki bukit Bukit Bendera, apa akan jadi jika sekiranya terjadi tanah runtuh yang menimpa rumah mereka dan kehilangan nyawa mereka. Apa jadi jika berlaku banjir lumpur jika sekiranya hujan lebat berlaku. Bersediakah Kerjaan Negeri untuk membayar ganti rugi dan pampasan jika berlaku kecelakaan disebabkan oleh Pembangunan oleh perbadanan ini. Tak sedarkah, tak nampakkah oleh Kerajaan Negeri bahawa tanah-tanah bukit bendera ini adalah kebanyakannya mempunyai kecerunan yang tinggi. Apa akan jadi kepada kawasan tadahan air yang membekal pengairan kepada tanaman dan tumbuh-tumbuhan di Bukit itu. Apakah bekalan oksigen yang dihasilkan oleh saki-baki pokok yang tidak ditebang dapat menyeimbang jumlah karbon monoksida yang terhasil dari pencemaran asap dan sebagainya. Akan dapatkah penduduk di Tanjung ini menghirup udara bersih dan nyaman dikawasan riadah di pinggir dan kaki bukit yang mereka nikmati selama ini.
.
6. Saya menyeru kepada Dewan yang Mulai ini, bahawa, Bukit Bendera adalah amanah yang kita semua pegang untuk generasi akan datang. Kalau kita tersalah membuat keputusan, yang akan menganggung sengsara adalah anak-anak kita yang masih kecil. Mahukah kita dicaci dan dipersalahkan kerana kebodohan kita membuat keputusan.
.
Saya dengan ini tidak bersetuju dengan rang undang-undang perbadanan Bukit Bendera dan menentang sekeras-kerasnya Bukit Bendera dibangunkan dengan cara menyerah hak bulat-bulat kepada Pihak Berkuasa Negeri dan Perbadanan tanpa mengambilkira pendadat anak negeri terlebih dahulu.

Tiada ulasan: