Rabu, 15 Februari 2012

Aku Bina Rumah Itu, Dia Cat Rumah Itu dan Dia Kata Rumah Itu Dia Yang Buat. Tak Malukah Dia ?

Teringat saya satu kejadian kira-kita 3 tahun yang lalu. Saya telah berjaya mendapatkan sebuah rumah dibina untuk satu keluarga miskin di Balik Pulau ini. Setelah rumah siap dibina, dan dia serta anak dan isteri masuk kerumah itu. Kemudian datang seorang pemimpin parti politik kampong itu dan berikan wang RM 100 dan dia beritau kepada pemilik rumah itu, “ambil duit ini, dan kalau orang mai tanya hang sapa buat rumah ini, habaq kat depa kata kami yang buat”. Begitulah yang disampaikan kepada saya, saya terkejut dan akhirnya tersenyum. Apakah dengan nilai RM 100 dapat membeli nilai dan kesyukuran dan terima kasih kita ?

Kita digalakkan untuk membuat sesuatu kebaikan secara berahsia. Kalau tangan kanan yang beri, tangan kiri pun tak boleh tau. Tapi kalau kita buat kebaikan tak bagi tahu kepada orang, dan orang lain tahu sifat kita yang suka merahsiakan, dia pula yang ambil kesempatan nak ambil kredit atau buat pengakuan dan ambil hak atau nama. Pelik kan dunia hari ini? Ada saja orang yang mengambil kesempatan. Kadang-kadang rasa kesian pun ada, betapa golongan ini miskin kebaikan dan kaya putar belit. Mungkin bagi mereka urusan dosa boleh dikira diakhirat, didunia perkiraan tanggapan manusia lebih mustahak.

Tiada ulasan: