Khamis, 26 Februari 2009

Program Gema Puisi Gaza : 20hb Februari 2009

Alhamdulillah, Malam Gema Puisi Gaza - Erti Kemanusian, telah berjaya dijalankan dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara, Pejabat Pembangunan Negeri, Universiti Sains Malaysia, BASKEB dan Pusat Khidmat KADUN Pulau Betong.


Setelah lebih setahun, Anjung Indah dibiarkan tanpa sebarang aktiviti, Malam Gema Puisi telah kembali memberi sinar baru kepada tempat yang sungguh indah itu. Tempat tersebut telah dirasmikan oleh TYT Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang pada bulan Mei 2006 dengan peruntukkan keseluruhan lebih kurang RM 100,000.00. Saya berpuas hati dengan rekaan susunatur pentas dan landskap yang dibuat ditapak, tanpa lukisan. Hasrat saya adalah untuk menjadi pentas terbuka untuk kegunaan pengiat seni dan pelancungan. Anjung Indah seindah namanya, membolehkan pengunjung mengintai kecantikan dan keindahan Balik Pulau dari atas bukit, apatah lagi diwaktu malam dan ketika matahari sedang terbenam dan malam melabuh tirai. Cubalah lawati tempat ini. Sila cadangkan program-program kemasyarakatan yang boleh menyemarakkan tempat ini.


Antara pendeklamsi sajak adalah Prof. Omar Osman - TNC, USM, Sasterawan Negara Prof. Mohamad Salleh, Hj. Arshad Rawiyan - Pengarah DBP Utara. Komposer Azmer dan En. Omar Bidin -Timb. Dekan menyanyikan lagi puisi. Tn. Nik Ali. Pegawai Pembangunan Negeri turut menyanyikan lagu keroncong ' Sutera Biru'. Suatu malam yang cukup indah.

1 ulasan: