Selasa, 16 Disember 2008

Jom Bersilat !


Alangkah indahnya seni persilatan Melayu yang diwarisi sejak turun temurun. Dalam liuk lentok seni tarinya ada ketegasan ditunjukanya. Dalam lembut geraknya ada senaman dibawa bersama. Dalam keras asakannya, ada matlamat yang ditujunya. Langkah disusun, tangan dihayun, badan diimbang dalam satu gerakan bersepadu. Semuanya memerlukan disiplin yang tinggi.
Guru dihormati, dibantah jangan sekali. Rakan seperguruan di bi'ah bersama, menjaga dan dijaga, hormat menghormati, mengasihi dan menyayangi rakan segelanggang. Bersama persilatan lain harus menghormati. Mencari gaduh jangan sekali. Merapatkan silarturahin diingat selalu.


Alangkah beruntungnya jika pesanan guru-guru persilatan dipegang kuat oleh anak-anak muridnya. Alquran dan Sunnah dilupa jangan. Menjadi insan sempurna, nasihat mereka.



Tentunya menjadi sesuatu yang cukup malang jika seni mempertahankan diri bangsa Melayu lenyap dari dakapan orang Melayu. Sesungguhnya, bangsa yang dihormati adalah bangsa yang kuat. Kuat dan sihat fizikalnya, cerdas mentalnya dan positif sikapnya.

Adalah menjadi harapan saya agar disetiap kampung akan mempunyai gelanggang persilatannya sendiri. Banyak faktor yang positif mengapa persilatan Melayu harus diperkembangan dikalangan anak-anak dan remaja Melayu, kalau boleh dengan kadar segera. Saya menyokong sebarang usaha untuk membuka dan memperkembangkan apa jua bentuk persilatan dan perguruan di kawasan ini.

1 ulasan:

meedarus berkata...

Bersama memartabatkan SILAT