Isnin, 19 Disember 2011

Mari bersama kita fikirkan ...

Perangkaan terkini, penduduk dunia sekarang 7 Billion dan umat Islam ada 1.50 bilion. Tapi umat Islam terpaksa tuntuk kpd. bukan Islam, contohnya umat Islam kalah kpd Yahudi yg tak sampai 100 Juta jumlah mereka di dunia ini. Kita ramai macam buih yg banyak tapi lemah. Kita bergaduh, kita berpecah.

Peratusan populasi penduduk di Malaysia berdasarkan kaum etnik:

KAUM ETNIK PERATUSAN (%)
MELAYU 53.3
CINA 26.0
ASLI 11.8
INDIA 7.7
LAIN-LAIN 1.2

Daripada jadual di atas, jelas terbukti bahawa kaum Melayu merupakan etnik terbesar di Malaysia dan diikuti oleh kaum-kaum daripada etnik yang lain.

Jadual di bawah ini menunjukkan peratusan populasi penduduk di Malaysia mengikut agama yang dianuti:

AGAMA PERATUSAN (%)
ISLAM 60.4
BUDDHA 19.2
KRISTIAN 9.1
HINDU 6.3
LAIN-LAIN 5.0
.
Merujuk jadual di atas, kita dapati bahawa populasi penduduk yang beragama Islam lebih ramai berbanding populasi penduduk beragama lain dengan peratusan tertinggi sebanyak 60.4%.

Kita punyai hak dan bahagian kita didunia. Kita sering berdoa : mohon hasanah didunia dan hasanah diakhirat. Kita bermula didunia, tiada akhirat tanpa dunia. Malangnya kita tidak bersunggunh mencari hasanah didunia kerana kita asyik berbalah, bergaduh, lemah dan tidak mampu mempertahankan umat Islam. Kita terusan berpecah atas Mazhab, atas fahaman politik, atas perbezaan pendapat dsbnya. Lantaran itu kita dihina, kita dicerca, kita diperkotak-katikkan.

Lanraran itu, kita harus berfikir semula, bermuhasabah diri, apakah yg harus, patut, malahan Wajib lakukan utk kembali menguatkan Umat Islam.

"Ya Allah satukanlah hati-hati kami. Jauhkanlah perasaan sombong, takbur, riak dan 'ujud dalam diri kami. Lahirkan rasa persaudaraan dan kecintaan sesama kami Umat Islam diatas muka bumi ini. Kami harapkan pertolonganMu dan keberkatanMu. Jadilah kami golongan hambaMu yg menjayakan Islam dan bukannya menjayakan politik"

Kita sudah sampai ketebing gaung yang dalam. Kita harus berhenti sebentar. Undur selangkah kebelakang. Lihat apa yang telah berlaku sebelum ini. Masih belum terlewat untuk kita berpatah balik dan memperbetulkan keadaan dan segala kesilapan kita. Kita hanya manusia dan tidak tidak lari melakukan kesilapan. Kita besar dari segi jumlahnya, tapi kita 'terkecil' kerana berpecah dan terus bertelagah. Kerana itu kita pula yang terpaksa mengemis - mengemis ekonomi, mengemis kuasa. Kita harus Sedar dan Insaf. Jangan biarkan kita hilang kuasa kerana jika hilang kuasa kita akan dihina.

Ingatlah bahawasnya Perjuangan kita yang terbesar adalah melawan Nafsu.

Tiada ulasan: